Žítkovské bohyně v nás

14. 05. 2018 3:50:00
Román Kateřiny Tučkové o fenoménu Žítkovských bohyň zná u nás mnoho žen, mužů asi méně, každopádně je to téma velmi živé. Setkala jsem se nyní s ženou, která mi vyprávěla příběh své babičky, podobné bohyně. Babička žila v Rusku.

Ta žena se narodila před začátkem 2. světové války. Jako dívka unikla smrti díky zvláštní "náhodě". Nacisti ve vesnici, kde žila s rodinou, zapálili dvě dřevěné kůlny, v nichž se před nimi vesničané schovávali. Třetí kůlnu, kde byla právě tato žena, ale z rozhodnutí velícího důstojníka už nechali být. Dívka tak spolu s rodinou přežila válku a další nelehké časy jí čekaly v poválečné době, kdy komunisti bojovali proti kulakům. Otce dívky poslali do vězení. Ona za ním chodila přes les a jednou při této cestě uslyšela vytí vlků. Byli už blízko a nejpíš byli i hladoví. Dívka se schoulila do klubíčka a začala se modlit. Vlk přišel až k ní a světe div se, počůral jí. Pak přišli i další vlci a ti učinili to samé.

Tento příběh vyprávěla ona žena své vnučce, když sedávali na peci v rodné chalupě. Babička sbírala léčivé rostliny, věštila z karet a měla ikonostas. Přesné znění modlitby, která jí nejspíš zachránila před vlky, už její vnučka nezná, babička mívala sešit se svými texty, ale ten se ztratil. Neztratily se ale příběhy, máme dar vyprávění. Říkám té ženě, ať si uvědomí své geny, to dědictví, které po babičce má. Že to je dědictví, ve kterém se snoubí dávné "pohanské" zvyky a moudrost s pozdějším křesťanstvím.

Žena je věřící po současném způsobu, moc hezky se nám spolu povídá. Nemám problém snad s žádným typem víry, spíš pozoruji, jak lidé svou víru projevují a praktikují v životě. A jak se jim daří více či méně. Mluvíme i o jiných jevech, kdy se projevují přírodní síly nám neznámé, ale přesto existující. Vzácná to chvíle souznění, i když vlastně se mi to děje dost často, že nacházím lidi vnímavé k věcem "mezi nebem a zemí". Asi jak se říká, vrána k vráně sedá.

Též vlky potkávám nějak často. Nejdřív jen vlka ve výběhu chomutovského zooparku, kde se nedávno ten už starší jedinec chytit do elektrického ohradníku, který má chránit nerozumné lidi, aby nestrkali ruce do jeho tlamy. Vlk se do ohradníku zamotal a bez pomoci lidí, pouhých návštěvníků zoo, by dostával elektrické rány ještě dlouho. Smutný to případ z nedávné doby. Pár dní předtím jsem ale viděla vlka ve volné přírodě, ne tedy přímo, vlk je v přírodě velmi plachý, člověku se zdaleka vyhne. Takže jen na fotografii z fotopasti. O stopařce vlků jsem tu psala nedávno.

Pak jsem šla se známými na přírodovědnou procházku na okraj Doupovských hor, kde jsem se v jedné obci potkala s chovatelkou jak československého vlčáka, tak i pravých vlků až z Kanady. A dnes jsem opět vlčáky viděla, tentokrát na akci Běh pro útulek v kláštereckém zámeckém parku. Tak mi to nedalo a pořídila jsem si s tím krásným zvířetem aspoň selfie. A podrbala ho za ušima.

Některá ze čtenářek by mi mohla poradit knihu Žena, která běhala s vlky. Ještě jsem jí nečetla, znám jen některé úryvky. Pro některé ženy je prý doslova biblí, pojednává o archetypech divoké ženy. O naší vnitřní svobodě.

Je toho ještě hodně, co bych ráda poznala a dozvěděla se. Zdědila jsem nedávno záhadologickou knihovnu jedné rodiny, průběžně si v ní pročítám. Mnohdy mi tedy stačí "jen být". A někdy zas ráda píšu a dělím se o své myšlenky a postřehy ze života. Právě ženské téma, ne však pojímané nějak feministicky, spíš ve smyslu hlubinné psychologie, mě baví.

Onehdy na návštěvě u sochaře, kováře a restaurátora Karla Melouna, který se hrdě hlásí ke Keltům, usedám na trůn z kamenů v kruhu připomínajícím Stonehenge. Dávné kultury jsou se svými artefakty stále s námi, mnohé se spíš domýšlíme, ale nějak to cítíme, že toho hodně znali a uměli. Naši předci, z jejichž vědomostí a zkušeností můžeme stále vycházet. A co vše máme v genech? I když žijeme v tzv. moderní době. Sbíráme kameny, zkoumáme, co se v nich skrývá po rozlomení. Vidíte ten motiv?

O síle kamenů snad zas někdy příště. Ženské téma jsem rozvíjela i v těchto článcích:

Jak jsme obědvali s Pannou Marií u Guadalupe

V kupé pro ženy s Máří Magdalénou

Óda na ženy, psáno současnými muži

Autor: Vlasta Fišrová | pondělí 14.5.2018 3:50 | karma článku: 13.69 | přečteno: 754x

Další články blogera

Vlasta Fišrová

Novodobý alchymista, básník a tak trochu i šíbr

Zaujalo mě poutavé vyprávění o krásách přírody jednoho člověka putujícího krajinou. Natáčí se u toho na mobil na sociální síti a vše zčerstva sdílí svým přátelům a příznivcům. Tady už může posluchači zablikat červená kontrolka.

8.10.2023 v 14:31 | Karma článku: 6.82 | Přečteno: 178 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Farář, psycholog či laskavý, moudrý, starší člověk?

V diskusi o významu církve v dnešních časech jsem tu dnes natrefila na zajímavou myšlenku. Týká se péče o člověka v obtížných situacích, kdo se může ujmout role utěšitele či přímo psychologa. Což u věřících zastávající faráři.

6.10.2023 v 9:44 | Karma článku: 7.48 | Přečteno: 226 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Snílek Václav

Chytrý telefon mi krátce po svátku sv. Václava nabídl nový videoklip Václava Neckáře s písní Snílek. Zpěváku Václavovi a jeho hudebnímu týmu, který jej doprovází, se podařilo navázat na ojedinělou Půlnoční.

30.9.2023 v 19:38 | Karma článku: 10.11 | Přečteno: 198 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Láska a inspirace namodro

Psala jsem tu ódu na Toyen a mé setkávání s nejlepšími českými malíři, nejen surrealisty, pokračuje dalšími zážitky. Obrazy nejen v originálech na zdech, ale i jako velké puzzle či pexeso, tak se dnes představuje umění.

29.9.2023 v 21:29 | Karma článku: 5.59 | Přečteno: 120 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 21.10 | Přečteno: 253 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 7.87 | Přečteno: 161 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.02 | Přečteno: 9120 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 427 | Diskuse
Počet článků 169 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 595

Jsem mámou tří už dospělých dětí. Ráda fotím, toulám se přírodou. Mou velkou zálibou je výtvarné umění. Zároveň se snažím chápat souvislosti, proč žijeme tak, jak žijeme. A co můžeme měnit. I proto píšu tady na blogu, abych spoluvytvářela svět dle svých představ.

Profesně působím ve školství, je mi blízká alternativa.

Mail: vlasta.fisrova@seznam.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...