Když promluví cikánská madona

16. 11. 2019 14:51:01
Doslova do duše se mi vpily smutné oči jedné romské dívenky, která se ocitla v odloučení od rodiny. Nabídla jsem jí svou náruč, abychom ten smutek zmírnily, potichu a pak i slovy konejšivými. Neboj, maličká, nejsi na to sama.

Podepsala jsem ale mlčenlivost, tak to chodívá v různých institucích, kde se setkáváte s příběhy dětí, mnohdy nepěknými. Musím tedy opatrně, snad si nějakou tu cestu pro vyjádření prožitého najdu. Protože mlčení může být i hanebné.

Po dobrovolnické službě se vracím do "normálu", a to znamená i cestu do místní knihovny. Plánuji si koupit lístky na hudební koncert, který se bude konat v kapli Božího hrobu v kostele sv. Ignáce. Je to výjimečný prostor a těším se na ten prožitek. Nedávno jsem si s přáteli v gospel sboru zazpívala spirituály, a byl to krásný zážitek. Živoucí setkání s tím, co nás přesahuje. A zároveň spousta energie, která nám dodá chuti do života na několik dní dopředu. Joshua, hallelujah...

Předprodej lístků se odehrává právě v tom patře chomutovské knihovny, kde je i výstava o historii Romů. Přelétnu očima panely, o holokaustu se mi nechce číst, to klidně přiznám. Co mě ale přitáhne spolehlivě, jsou ukázky děl romských malířů a sochařů. Tolik barev, živosti a zároveň jednoduchost. Říká se tomu také insitní umění, tedy umění naivní. Lidé neškolení malují tak, jak to cítí. A je to ryzí.

Čtu jména těch umělců, slyším je poprvé. Nevadí, fotím si ukázky, spontánně tak činím vždy, když mě něco v danou chvíli zaujme. Bývají to témata kulturní a zároveň spirituální. Slovy neobsáhneš, obrazem možná ano. Připomeneme mi to i příklon mnoha slavných evropských umělců, které v určitém období nadchlo umění domorodých kultur. Ucítili tu pravdivost a živočišnost.

A už jsem u panelu o víře. Dozvídám se, že někteří Romové uctívali Černou Sáru, sjíždějí se do Saint-tes-Maries-de-la-Mer v jižní Francii na každoroční oslavy. Je to podobné lidové mariánské zbožnosti, která je živá v řadě zemí celého světa, kam se dostalo křesťanství. A smíchalo s původními kulty.

Na výstavě se také dozvídám, jak tradiční Romové ctí své matky, ženy v určitém věku, které v sobě mají moudrost. A mnohé dovedou, až třeba magické praktiky. Neidealizuji si teď nikoho, všechny kultury a různá etnika mají své. Měli bychom se vzájemně poznávat, vědět víc o své tradiční kultuře. O té romské toho víme opravdu málo a výstava Příběh Romů, kterou vytvořili lidé z Muzea romské kultury v Brně, má co říct.

Mnohé o cikánské duši vyjadřuje hudba. Dejme si teď třeba tuhle kapelu:


Autor: Vlasta Fišrová | sobota 16.11.2019 14:51 | karma článku: 10.63 | přečteno: 772x

Další články blogera

Vlasta Fišrová

Novodobý alchymista, básník a tak trochu i šíbr

Zaujalo mě poutavé vyprávění o krásách přírody jednoho člověka putujícího krajinou. Natáčí se u toho na mobil na sociální síti a vše zčerstva sdílí svým přátelům a příznivcům. Tady už může posluchači zablikat červená kontrolka.

8.10.2023 v 14:31 | Karma článku: 6.82 | Přečteno: 178 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Farář, psycholog či laskavý, moudrý, starší člověk?

V diskusi o významu církve v dnešních časech jsem tu dnes natrefila na zajímavou myšlenku. Týká se péče o člověka v obtížných situacích, kdo se může ujmout role utěšitele či přímo psychologa. Což u věřících zastávající faráři.

6.10.2023 v 9:44 | Karma článku: 7.48 | Přečteno: 226 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Snílek Václav

Chytrý telefon mi krátce po svátku sv. Václava nabídl nový videoklip Václava Neckáře s písní Snílek. Zpěváku Václavovi a jeho hudebnímu týmu, který jej doprovází, se podařilo navázat na ojedinělou Půlnoční.

30.9.2023 v 19:38 | Karma článku: 10.11 | Přečteno: 198 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Láska a inspirace namodro

Psala jsem tu ódu na Toyen a mé setkávání s nejlepšími českými malíři, nejen surrealisty, pokračuje dalšími zážitky. Obrazy nejen v originálech na zdech, ale i jako velké puzzle či pexeso, tak se dnes představuje umění.

29.9.2023 v 21:29 | Karma článku: 5.59 | Přečteno: 120 | Diskuse

Další články z rubriky Ona

Ivana Lance

USA Georgia vs. Česká Republika

Záleží na tom, jestli jste fanoušcci amerického sladkého a studeného čaje nebo českého piva. Po čem raději sáhnete vy?

28.3.2024 v 16:20 | Karma článku: 18.52 | Přečteno: 294 | Diskuse

Jana Melišová

Nemáte nejaké drobné?

Chcel by som si kúpiť jedlo, nepomôžete mi nejakými drobnými? Otázka, pri ktorej sa mnohí tvária, že nepočujú, prípadne od dotyčného odvracajú zrak, keďže najčastejšie sa ju pýtajú ľudia bez domova nevábneho výzoru.

28.3.2024 v 12:53 | Karma článku: 27.70 | Přečteno: 416 | Diskuse

Jana Kozubíková

kOmický blog CDLXXXI.

Už měsíc mám nový vztah. "Randíme" denně mimo víkendů, ačkoli přiznávám, že myšlenky na něj mne neopouští ani o nich.

28.3.2024 v 6:00 | Karma článku: 8.75 | Přečteno: 183 |

Ivana Dianová

Billa šok

Billu navštěvuju docela často, mám ji totiž co by kamenem dohodil. Mám vůči ní spoustu výhrad, ale jít s plnými taškami pět minut, nebo jet několik stanic je dost rozdíl, což u mne hraje zásadní roli. Dnes jsem tam utrpěla šok.

26.3.2024 v 22:32 | Karma článku: 41.21 | Přečteno: 9238 | Diskuse

Lenka Prokopová

Oslava narozenin

V dávné době mého mládí se slavily narozeniny s dortem, svíčkami, babičkami, dědečky, strýčky a pratetami z třetího kolena. V dnešní době se slaví narozeninová párty hlavně s dalšími dětičkami.

25.3.2024 v 22:12 | Karma článku: 18.44 | Přečteno: 428 | Diskuse
Počet článků 169 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 595

Jsem mámou tří už dospělých dětí. Ráda fotím, toulám se přírodou. Mou velkou zálibou je výtvarné umění. Zároveň se snažím chápat souvislosti, proč žijeme tak, jak žijeme. A co můžeme měnit. I proto píšu tady na blogu, abych spoluvytvářela svět dle svých představ.

Profesně působím ve školství, je mi blízká alternativa.

Mail: vlasta.fisrova@seznam.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...