Tátův svetr s modrými ornamenty

6. 04. 2019 20:45:38
Umřel ti táta, volá mi máma. Ověřuji si tu zprávu, je to tak. Ptám se, co mám dělat. Nechtěla jsem si to zjišťovat dřív, než se to stane. Připravovat se na to do detailů. Stejně si pak musíš poradit. Ne se hroutit, ale jednat.

Nebo třeba jen zírat doblba. To taky můžeš. Volím variantu pokračovat v cestě, kam jsem zrovna měla namířeno, jen některé aktivity odvolávám, za jiné jsem v tu chvíli moc ráda. Že tu pro mě jsou. Že můj život pokračuje.

Nejsem teď vázaná zaměstnáním, tak je to snazší si vše rozvrhnout. Kdy jít vyřizovat všechny ty papíry a kdy si dát pohov. Těšit se z jarního počasí plného slunce.

Pohřební služba Marie, za stolem pohledná mladá žena. Mluví o těle zesnulého, jakémsi vaku pro převoz a dalších detailech akce, kterou tu domlouváme. Jsem v roli zákazníka, ona v roli zprostředkovatele placené služby. Rozbrečím se až při výběru smutečního verše, mají jich tu v šanonu tolik, pro maminky, tatínky i takové ty všeobecné.

A teď zvolit typ smutečního oznámení. Zamítnu takové ty strohé, s tlustými černými linkami. Líbí se mi mnohem přívětivější list, kde černé čáry nejsou, a je tu veliká růže. Jemně vykreslená v dolní části stránky. Do té horní, levého rohu můžu vybrat obrázek. Odmítnu ten smutný, se zapadajícím sluncem, vyberu holubici s ratolestí v zobáčku. Takto je to celkově optimističtější.

A teď katalog s rakvemi. Některé jsou doslova elegantní, jedna mi připadá hnusná. Z těch elegantních vybírám jednu se stříbrnými ornamenty. Připadá mi prostě nejhezčí, tak to bude tato.

Květiny umělé, tak se to v tom krematoriu dělá, jen nám je půjčí. Je to ekologické, mě tak napadne. Popisy na bílé stuhy. I bílou nařasenou látku do rakve.

Paní prodavačka pohřebních služeb mi vše sečte, platí se hotově. Stačí při další návštěvě. Pak mi dají do ruky vyplněnou objednávku, a spolu s papírem od doktora, který konstatovat smrt, půjdu na matriku. Taky odevzdat občanku. Z jedný kolonky si tě přepíšou do kolonky jiné.

No jo, když odevzdáš občanku, tak už nebudeš občanem. Nejsi už mezi živými. Jsi ještě člověk? Určitě ano, ve smyslu, že si tě lidé nějak pamatují. Navíc jsi i rozdal svoje geny, které kolují v dalších lidech. Dokonce i krev jsi dával, a dostával za to plakety. Tvoje krev zachraňovala životy dalších lidí.

A když jsi na tom byl už fyzicky špatně, tak ti jiní lidé pomáhali. Dávali svou energii, ošetřovatelky v nemocnici nebo v domově pro seniory. Třeba zrovna jejich máma nebo táta dostali před lety tvou krev. A tu krev jsi mohl dávat, protože tví rodiče se kdysi měli rádi a pomilovali se. Na lásce vše záleží...

Bez lásky by nic nebylo. Tolik lásky... a o tom svetru s modrými ornamenty povím něco asi až příště. Je to zvláštní historka.

Teď si to jen potřebuji vše urovnat, ty zážitky předchozích dní. Jak jsme vyklízeli tátův byt v důchoďáku. Jak mě objala jedna velmi láskyplná a mateřsky působící žena, která byla u posledních chvil mého táty. Dala mu ještě napít.

Autor: Vlasta Fišrová | sobota 6.4.2019 20:45 | karma článku: 21.03 | přečteno: 653x

Další články blogera

Vlasta Fišrová

Novodobý alchymista, básník a tak trochu i šíbr

Zaujalo mě poutavé vyprávění o krásách přírody jednoho člověka putujícího krajinou. Natáčí se u toho na mobil na sociální síti a vše zčerstva sdílí svým přátelům a příznivcům. Tady už může posluchači zablikat červená kontrolka.

8.10.2023 v 14:31 | Karma článku: 6.82 | Přečteno: 178 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Farář, psycholog či laskavý, moudrý, starší člověk?

V diskusi o významu církve v dnešních časech jsem tu dnes natrefila na zajímavou myšlenku. Týká se péče o člověka v obtížných situacích, kdo se může ujmout role utěšitele či přímo psychologa. Což u věřících zastávající faráři.

6.10.2023 v 9:44 | Karma článku: 7.48 | Přečteno: 226 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Snílek Václav

Chytrý telefon mi krátce po svátku sv. Václava nabídl nový videoklip Václava Neckáře s písní Snílek. Zpěváku Václavovi a jeho hudebnímu týmu, který jej doprovází, se podařilo navázat na ojedinělou Půlnoční.

30.9.2023 v 19:38 | Karma článku: 10.11 | Přečteno: 198 | Diskuse

Vlasta Fišrová

Láska a inspirace namodro

Psala jsem tu ódu na Toyen a mé setkávání s nejlepšími českými malíři, nejen surrealisty, pokračuje dalšími zážitky. Obrazy nejen v originálech na zdech, ale i jako velké puzzle či pexeso, tak se dnes představuje umění.

29.9.2023 v 21:29 | Karma článku: 5.59 | Přečteno: 120 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 11.67 | Přečteno: 188 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.12 | Přečteno: 1234 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.92 | Přečteno: 296 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 169 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 595

Jsem mámou tří už dospělých dětí. Ráda fotím, toulám se přírodou. Mou velkou zálibou je výtvarné umění. Zároveň se snažím chápat souvislosti, proč žijeme tak, jak žijeme. A co můžeme měnit. I proto píšu tady na blogu, abych spoluvytvářela svět dle svých představ.

Profesně působím ve školství, je mi blízká alternativa.

Mail: vlasta.fisrova@seznam.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...